MediaMucho Beeldcultuur

Scenario en Draaiboek

Kijkgedrag

De Opnameploeg Opnames Montage
Opnames
Opnames
De Viewing  
 

Scenario en draaiboek
Lesmateriaal
 
Opdrachtenboek
Videoanalyse
Begrippenlijst
Blanco draaiboek
Mediadagboek
 

 

 

 

 

 
Lesuur 1
  Lesuur 2  
¹ 
Reclame
¹ 
Doe-opdracht  
¹ 
Scenario
¹ 
Terugkijken en analyseren van de opnames  
¹ 
Werkelijke tijd en filmtijd
 
   
¹ 
Klassegesprek
 
   
     
 

Scenario
Voor elke film en reclame wordt een scenario bedacht. Een scenario is het verhaal van de film. Om dit scenario te kunnen verfilmen wordt een draaiboek gemaakt. Daarin staat beschreven welke shots er gedraaid moeten worden en welke tekst erbij hoort.
In reclamefilms hebben reclamemakers maar een korte tijd beschikbaar om hun verhaal te vertellen.
In 20 of 30 seconden moet vaak het hele verhaal verfilmd zijn. Dat betekent dat ze maar een beperkt aantal shots achter elkaar kunnen zetten. Over het gebruik van die shots wordt van tevoren heel goed nagedacht. Soms wordt er ook een storyboard van te voren gemaakt. Van elk shot wordt een plaatje getekend en de plaatjes worden in de juiste volgorde gezet. Je kan het vergelijken met een stripverhaal.