MediaMucho Beeldcultuur

Scenario en Draaiboek

Kijkgedrag

De Opnameploeg Opnames Montage
Opnames
Opnames
De Viewing  
 

Scenario en draaiboek
Lesmateriaal
 
Opdrachtenboek
Videoanalyse
Begrippenlijst
Blanco draaiboek
Mediadagboek
 

 

 

 

 

 
Lesuur 1
  Lesuur 2  
¹ 
Reclame
¹ 
Doe-opdracht  
¹ 
Scenario
¹ 
Terugkijken en analyseren van de opnames  
¹ 
Werkelijke tijd en filmtijd
 
   
¹ 
Klassegesprek
 
   
     
  Reclame
Les 1 ging over de functie van televisie en de verschillende soorten verhalen die in beeld worden gebracht. We hebben onderscheid gemaakt tussen fictie, dus verzonnen werelden, en werkelijkheid.

Op televisie is ook reclame te zien en de meeste reclames zijn korte films op zich. Je zou kunnen zeggen dat het bij reclame om een verzonnen wereld over een werkelijk product gaat. De reclamemakers willen ons graag doen geloven dat we belangrijker worden als we bepaalde merkkleding dragen of bepaalde drankjes drinken.

Het schijnt ook dat bij gebruik van een bepaald merk tandpasta, de kans om zomaar op straat gezoend te worden door een onbekende mooie vrouw erg groot is. Hetzelfde geldt voor deodorant. En wie is er niet beroemd geworden door het eten van vele boterhammen pindakaas.

Als je even nadenkt over de reclames die we dagelijks op televisie zien, dan komen talloze voorbeelden boven. Vaak kunnen mensen zich nog reclames herinneren die allang niet meer op televisie te zien zijn. Dat komt omdat de beelden met het verhaal zo sterk waren en omdat ze zo vaak te zien waren.