De
Opnameploeg
Verdeel de groep in twee opnameploegen van zes leerlingen
op basis van individuele voorkeuren. Bespreek de verschillende
taken. Sommige leerlingen kunnen een dubbelrol hebben:
Acteren en bijvoorbeeld scenarioschrijven of productieassistent.
Soms kan het handig zijn om een verlegen of
onopvallende leerling juist de regisseursfunctie te
geven. Maar je kan ook kiezen voor een natuurlijke rolverdeling,
de leidinggevende leerlingen worden regisseur of gaan
acteren en de rustigere leerlingen doen camerawerk of
geluid.
De rolverdeling
De regisseur*: let op dat
alles in het script wordt uitgevoerd zoals hij het bedacht
heeft. Hij geeft iedereen aanwijzingen, luistert of
de tekst goed gezegd wordt en let op of de cameraman/vrouw
de goede dingen in beeld heeft.
De scenarioschrijver: hij
schrijft het draaiboek en eventueel de tekst van de
"voice-over". Hij doet dit samen met bijvoorbeeld
de regisseur en de presentator.
De cameraman/vrouw: hij
bedient de camera en let er op dat alles mooi in beeld
komt. Hij volgt de aanwijzingen van de regisseur.
De geluidsman: zit er een
losse microfoon bij de camera, dan heb je een geluidsman
nodig. Hij zorgt er voor dat de microfoon altijd in
de buurt is van het geluid dat opgenomen moet worden.
Hij controleert ook of het geluid goed is opgenomen.
Een koptelefoon die je op de camera kan aansluiten is
heel handig hiervoor. Je kan dan beter horen of bijvoorbeeld
de presentatietekst te verstaan is of dat verkeersgeluiden
overheersen. Het is handig om tijdens het opnemen de
koptelefoon op te houden.
De presentator/verslaggever:
hij vertelt het verhaal voor de camera.
De productie/assistent:
is de grote regelneef tijdens de draaidag. Een hele
belangrijke functie. Hij zorgt ervoor dat iedereen aanwezig
is op het juiste moment. Verder zorgt hij dat de juiste
rekwisieten aanwezig zijn. Let op de continuïteit.
In het geval van fictie kunnen
leerlingen een rol krijgen en als acteur optreden.
* Om redactionele redenen is de mannelijke vorm gekozen,
maar het kan natuurlijk ook een vrouw zijn.