MediaMucho Beeldcultuur

Scenario en Draaiboek

Kijkgedrag

De Opnameploeg Opnames Montage
Opnames
Opnames
De Viewing  
 

De Opnameploeg
Lesmateriaal
 
Opdrachtenboek
Videoanalyse
Begrippenlijst
Blanco draaiboek
Mediadagboek
 

 

 

 

 

 
Lesuur 1
  Lesuur 2  
¹ 
Analyseer Clips
¹ 
De opnameploeg  
¹ 
Doe-opdracht:Clips
   
         
   
 
   
     
  De Opnameploeg
Verdeel de groep in twee opnameploegen van zes leerlingen op basis van individuele voorkeuren. Bespreek de verschillende taken. Sommige leerlingen kunnen een dubbelrol hebben: Acteren en bijvoorbeeld scenarioschrijven of productieassistent.

Soms kan het handig zijn om een verlegen of onopvallende leerling juist de regisseursfunctie te geven. Maar je kan ook kiezen voor een natuurlijke rolverdeling, de leidinggevende leerlingen worden regisseur of gaan acteren en de rustigere leerlingen doen camerawerk of geluid.


De rolverdeling

De regisseur*: let op dat alles in het script wordt uitgevoerd zoals hij het bedacht heeft. Hij geeft iedereen aanwijzingen, luistert of de tekst goed gezegd wordt en let op of de cameraman/vrouw de goede dingen in beeld heeft.

De scenarioschrijver: hij schrijft het draaiboek en eventueel de tekst van de "voice-over". Hij doet dit samen met bijvoorbeeld de regisseur en de presentator.

De cameraman/vrouw: hij bedient de camera en let er op dat alles mooi in beeld komt. Hij volgt de aanwijzingen van de regisseur.

De geluidsman: zit er een losse microfoon bij de camera, dan heb je een geluidsman nodig. Hij zorgt er voor dat de microfoon altijd in de buurt is van het geluid dat opgenomen moet worden. Hij controleert ook of het geluid goed is opgenomen. Een koptelefoon die je op de camera kan aansluiten is heel handig hiervoor. Je kan dan beter horen of bijvoorbeeld de presentatietekst te verstaan is of dat verkeersgeluiden overheersen. Het is handig om tijdens het opnemen de koptelefoon op te houden.

De presentator/verslaggever: hij vertelt het verhaal voor de camera.

De productie/assistent: is de grote regelneef tijdens de draaidag. Een hele belangrijke functie. Hij zorgt ervoor dat iedereen aanwezig is op het juiste moment. Verder zorgt hij dat de juiste rekwisieten aanwezig zijn. Let op de continuïteit.

In het geval van fictie kunnen leerlingen een rol krijgen en als acteur optreden.


* Om redactionele redenen is de mannelijke vorm gekozen, maar het kan natuurlijk ook een vrouw zijn.